Artikel från handelsnytt
Kunden har inte alltid rätt: Smått och gott från artikel i handelsnytt. Hela artikeln finns här: http://www.handelsnytt.se/kunden-har-inte-alltid-ratt
" Låt oss börja med att konstatera att de här kvinnorna tycker om sina kunder. De flesta besökare är trevliga. Eller i alla fall inte otrevliga. Men ibland kan de ju bara bli för mycket.
– Det anses okej att skälla på oss. Vissa utnyttjar uttrycket ”kunden har alltid rätt”, säger XXX som jobbar på Åhléns.De har jobbat i butik flera år och tycker att flest irritationsmoment finns i kassan. Misstänksamma kunder som stirrande övervakar arbetet och displayen så att rätt pris går in. Virriga kunder som har hela kötiden på sig att leta fram plånboken, men som ändå rotar i väskan när de kommer fram.
Ogenomtänkta kunder som lägger chipspåsen först och mjölken sist (Jag måste fylla i här, SKYLL ER SJÄLVA DÅ OM CHIPSEN BLIR BLIR TILL SMULOR)! Tankspridda kunder som frågar ”jobbar du här?” när den anställde är uppe på en stege och skyltar om. Nonchalanta kunder som är mer upptagna med att prata i mobil än att säga hej.
– Vad jag hatar det, det är skitotrevligt. Sen blir jag irriterad på de som börjar kolla kvittot innan de börjar packa. Och på de som frågar om man kan få presenten inslagen en kvart efter stängning på julafton. Man är ändå människa, säger XXX, suckar och himlar med ögonen.
Om det är i kassan de irriterar sig som mest på bristande butiksvett och etikett är det också här kunderna är som argast. Här kan deras humör brista efter att de gått igenom hela butiken och byggt upp sin ilska när de sett något höjt pris eller att annonsvaran är slut. De hittar ingen anställd på golvet, så kassapersonalen får ta mycket skit. Även för sådant de inte rår över.
Vid de slumpmässiga kontrollerna av de som självscannat kan det också hetta till. När storhandlande kunder med skrikande barn måste visa upp allt de packat ner får personalen höra att de är både obegåvade och rasister.
– Jag kallar alltid in chefen då, det är inget jag ska behöva ta. En gång bad en kund om ursäkt, men det är bara en som gjort det.
– Vi borde ha en boxningskudde i fikarummet, säger XXX.
Oftast håller de god min mot kunden, trots att det bubblar inom dem. Att överkompensera i trevlighet är ett sätt att hanterar otrevliga människor på.
Kunder finns över hela spektret – pensionärer som kommer när butiken öppnar för att få gratis kaffe, de bilburna storhandlarna efter klockan fem och de som vill fördröja åldrandet med finaste krämen. Komiska. Tragiska. Jobbiga. Trots att de är en källa till irritation och ledsnad är det kunderna som gör det roligt att gå till jobbet, tycker de. Men nej. Kunden har inte alltid rätt. Nästan aldrig till och med.
Kommentarer
Trackback