Att vara kund, eller inte(?) hos en viss bank.
Kund: Jag vill ta ut pengar.
Anställd: Har du skrivit en uttagsblankett?
Kund: Nej, varför ska jag göra det?
Anställd: Så att jag kan se ditt kontonummer, verifiera saldo, och ge dig ett kvitto.
[Den anställda ger kunden en blankett och denne skriver 200 kronor]
Anställd: Har du kontonumret?
Kund: Nej, vad ska jag med det till?
Anställd: Så, att jag kan se var jag ska dra pengarna ifrån.
Kund: Sådant här problem är det aldrig på Sparbanken.
Anställd: Sparbanken? Du är på SEB nu?
Kund: Ja det väl för fan, det är ju svinlång kö på Sparbanken.
[Den anställda försökte förklara att det är svårt att beställa en Big Mac på Burger King, men utan resultat.
Och folk undrar varför det är så lång kö på banken?]
Anställd: Har du skrivit en uttagsblankett?
Kund: Nej, varför ska jag göra det?
Anställd: Så att jag kan se ditt kontonummer, verifiera saldo, och ge dig ett kvitto.
[Den anställda ger kunden en blankett och denne skriver 200 kronor]
Anställd: Har du kontonumret?
Kund: Nej, vad ska jag med det till?
Anställd: Så, att jag kan se var jag ska dra pengarna ifrån.
Kund: Sådant här problem är det aldrig på Sparbanken.
Anställd: Sparbanken? Du är på SEB nu?
Kund: Ja det väl för fan, det är ju svinlång kö på Sparbanken.
[Den anställda försökte förklara att det är svårt att beställa en Big Mac på Burger King, men utan resultat.
Och folk undrar varför det är så lång kö på banken?]
Kund som vill betala extra på bahuset.
Det vanligaste när man arbetar med någon sorts försäljning är att kunden alltid vill komma billigare undan, men hör&hänpa. Detta verkar inte gälla för alla ..
Jag stod i kassan på ett badhus när följade utspelar sig:
[En familj och en vuxen kompis till dom kommer in och vill besöka badet.]
Kunden: Jaha vad kostar det här kalaset då?
Jag: Ja, ni är ju en familj. Så det blir 150 :-
Kunden: Nähä, det blir det ju inte. Jag och min fru kostar ju 55 var och ungarna 40 styck, det blir ju 190.
Jag: Jo, men ni får ju familjerabatten, förklarade jag
Kunden: Jag får väl för fan betala vad jag vill, skrek han.
Jag: Ja självklart, men det är väl onödigt. Då får du ju pengar över till glass till barnen och det kan väl vara trevligt, säger jag och ler åt barnen..
[Nu lägger sig hans kompis i och säger till honom: Vad fan är du dum i hela jävla huvudet? Han säger ju att ni får det billigare!! Kunden svarar: Va fan? Ska du börja också säger han medans frun suckar djupt. Kunden slänger fram 190:- och tar sin väska och drar in ungarna i badet. Frun utbrister: Jaha ungar, där rök glassen. Kvar står hans kompis och ler lite. Jag säger till honom: Du, gå in gratis och köp glass till ungarna]
På samma badhus en annan dag:
[En parant dam kommer till kassan och skäller ut mig efter noter eftersom att hon inte blir brun när hon solar solarium]
Jag: Hur gör du då? frågar jag lite försynt
Kunden: Jag lägger i poletten och lägger badlakanet på solariet
Jag: Men du ska inte lägga badlakanet på solariet, då tar det ju inte alls förklarar jag.
Kunden: Men det blir ju så varmt annars, säger hon...
Jag stod i kassan på ett badhus när följade utspelar sig:
[En familj och en vuxen kompis till dom kommer in och vill besöka badet.]
Kunden: Jaha vad kostar det här kalaset då?
Jag: Ja, ni är ju en familj. Så det blir 150 :-
Kunden: Nähä, det blir det ju inte. Jag och min fru kostar ju 55 var och ungarna 40 styck, det blir ju 190.
Jag: Jo, men ni får ju familjerabatten, förklarade jag
Kunden: Jag får väl för fan betala vad jag vill, skrek han.
Jag: Ja självklart, men det är väl onödigt. Då får du ju pengar över till glass till barnen och det kan väl vara trevligt, säger jag och ler åt barnen..
[Nu lägger sig hans kompis i och säger till honom: Vad fan är du dum i hela jävla huvudet? Han säger ju att ni får det billigare!! Kunden svarar: Va fan? Ska du börja också säger han medans frun suckar djupt. Kunden slänger fram 190:- och tar sin väska och drar in ungarna i badet. Frun utbrister: Jaha ungar, där rök glassen. Kvar står hans kompis och ler lite. Jag säger till honom: Du, gå in gratis och köp glass till ungarna]
På samma badhus en annan dag:
[En parant dam kommer till kassan och skäller ut mig efter noter eftersom att hon inte blir brun när hon solar solarium]
Jag: Hur gör du då? frågar jag lite försynt
Kunden: Jag lägger i poletten och lägger badlakanet på solariet
Jag: Men du ska inte lägga badlakanet på solariet, då tar det ju inte alls förklarar jag.
Kunden: Men det blir ju så varmt annars, säger hon...
En serviceminded ICA anställd.
Jobbade i en Ica-affär när jag var 19 och en gammal tant kommer fram till mig och frågar var vi har "kokta Ilbär" någonstans.
Jag funderar en stund och konstaterar för mig själv att jag har ingen aning själv utan jag frågar då en kollega var dessa Kokta ilbär finns någonstans. Lika förvirrad blir min kollega och vi börjar slå i orderboken efter denna produkt medan tanten blir mer och mer irriterad att vi inte får fram dem. Jag ringer t.om lagercentralen för att få fram varan ifråga. Inte ens där lyckas man hitta dem..
Meddelar tanten att vi inte har Kokta Ilbär och hon blir skitsur och talar om att Konsum minsann har. Serviceminded som jag är ber jag kunden att köpa en burk på Konsum och sen komma till mig och visa vad det är, jag erbjöd mig tillochmed att stå för utläggen. Hon blir glad över möjligheten att få en burk betald av mig och pinnar iväg.
Efter en kort stund kommer damen tillbaka och strålar av glädje, hon hade hittat burken i våra hyllor!!! Stolt visar hon upp en burk med "Cocktailbär".. Kokta Ilbär på pensionärssvenska då alltså..
Snäll som jag är så bjuder jag tanten på burken, gick sedan ut på lagret och skrattade så jag grät!
Jag funderar en stund och konstaterar för mig själv att jag har ingen aning själv utan jag frågar då en kollega var dessa Kokta ilbär finns någonstans. Lika förvirrad blir min kollega och vi börjar slå i orderboken efter denna produkt medan tanten blir mer och mer irriterad att vi inte får fram dem. Jag ringer t.om lagercentralen för att få fram varan ifråga. Inte ens där lyckas man hitta dem..
Meddelar tanten att vi inte har Kokta Ilbär och hon blir skitsur och talar om att Konsum minsann har. Serviceminded som jag är ber jag kunden att köpa en burk på Konsum och sen komma till mig och visa vad det är, jag erbjöd mig tillochmed att stå för utläggen. Hon blir glad över möjligheten att få en burk betald av mig och pinnar iväg.
Efter en kort stund kommer damen tillbaka och strålar av glädje, hon hade hittat burken i våra hyllor!!! Stolt visar hon upp en burk med "Cocktailbär".. Kokta Ilbär på pensionärssvenska då alltså..
Snäll som jag är så bjuder jag tanten på burken, gick sedan ut på lagret och skrattade så jag grät!
IT support och batterier.
När jag jobbade med IT-support för några år sen så blev jag uppringd av en användare tidigt på morgonen.
Han hade problem med att öppna ett kassaskåp.
Konversationen gick såhär:
- Hejsan, jag får inte upp kassaskåpet.
- Nähää, så tråkigt...vad tycker du att jag ska göra åt det?
- Du får fixa problemet!
- Varför då? Det är inget IT-problem.
- Jo, det är ett IT-problem!!!
- Jaså, hur kan detta vara ett IT-problem?
- Det sitter ju ett BATTERI I DEN!!!!!!
Han hade problem med att öppna ett kassaskåp.
Konversationen gick såhär:
- Hejsan, jag får inte upp kassaskåpet.
- Nähää, så tråkigt...vad tycker du att jag ska göra åt det?
- Du får fixa problemet!
- Varför då? Det är inget IT-problem.
- Jo, det är ett IT-problem!!!
- Jaså, hur kan detta vara ett IT-problem?
- Det sitter ju ett BATTERI I DEN!!!!!!
DÄRFÖR, kan vi inte hålla på och sänka priset hur som helst.
En äldre kvinna kommer fram till mig.
Kund: Jag vill köpa den här krukan med dill till halva priset.
[Jag kollar på krukan och ser att den ser väldigt tilltufsad till och hade jag sett den hade jag slängt den.]
Jag: Vänta ska vi se om vi inte kan hitta någon fin.
Kund:Nej jag vill ha denna, jag behöver bara ha lite dill!!
Jag: Nej tyvärr gör vi inte så..
[Vilket leder till en massa tjaffs i kassan]
Jag misstänker starkt att hon själv förstört dillen för att få köpa den för halva priset istället för att betala hela 12:90! Saken är den att skulle man låta kunder köpa saker för halva priset bara sådär så skulle det inte dröja länge innan gubbarna bryter av falukorven innan kassan, allt för att spara några kronor.
Kund: Jag vill köpa den här krukan med dill till halva priset.
[Jag kollar på krukan och ser att den ser väldigt tilltufsad till och hade jag sett den hade jag slängt den.]
Jag: Vänta ska vi se om vi inte kan hitta någon fin.
Kund:Nej jag vill ha denna, jag behöver bara ha lite dill!!
Jag: Nej tyvärr gör vi inte så..
[Vilket leder till en massa tjaffs i kassan]
Jag misstänker starkt att hon själv förstört dillen för att få köpa den för halva priset istället för att betala hela 12:90! Saken är den att skulle man låta kunder köpa saker för halva priset bara sådär så skulle det inte dröja länge innan gubbarna bryter av falukorven innan kassan, allt för att spara några kronor.
Kött för 25kr/kg?
En kund kommer in i en livsmedelsbutik och ska handla kött.
Jag - Det blir 259 kr.
Kund - Va!? Nej nej, det är alldeles för dyrt.
Jag - Jahapp, men det är så mycket det kostar.
Kund - Det är för dyrt, jag vill ha kött för 25 kr/kg.
Jag - Ok, då får du hämta kött för 25 kr/kg...
Kund - Nej, det får du göra.
[Efter lite en diskussion med honom slutar det med att jag går med honom till charken på jakt efter kött för 25 kr/kg. Jag berättar för dom i charken att han vill ha kött för 25 kr/kg och dom kollar på honom som han vore en idiot och förklarar att det inte finns något kött för det priset]
Nu lackar mannen ur och ska bestämt visa hur dåliga vi är.
Kund - Kolla här! *Pekar på en skylt där det står 259 kr/kg*
Jag - Ja, det kostar 259 kr/kg.
Kund - Ja, men här försöker ni ju luras! Ni försöker få det att se ut som att det kostar 25 kr/kg för att folk ska köpa det.
Jag frågade honom hur han tyckte vi skulle skriva att köttet kostar 259 kr/kg utan att skriva 259. Fick nått svar om att vi var en dålig butik och att han minsann aldrig skulle handla där igen.
Jag - Det blir 259 kr.
Kund - Va!? Nej nej, det är alldeles för dyrt.
Jag - Jahapp, men det är så mycket det kostar.
Kund - Det är för dyrt, jag vill ha kött för 25 kr/kg.
Jag - Ok, då får du hämta kött för 25 kr/kg...
Kund - Nej, det får du göra.
[Efter lite en diskussion med honom slutar det med att jag går med honom till charken på jakt efter kött för 25 kr/kg. Jag berättar för dom i charken att han vill ha kött för 25 kr/kg och dom kollar på honom som han vore en idiot och förklarar att det inte finns något kött för det priset]
Nu lackar mannen ur och ska bestämt visa hur dåliga vi är.
Kund - Kolla här! *Pekar på en skylt där det står 259 kr/kg*
Jag - Ja, det kostar 259 kr/kg.
Kund - Ja, men här försöker ni ju luras! Ni försöker få det att se ut som att det kostar 25 kr/kg för att folk ska köpa det.
Jag frågade honom hur han tyckte vi skulle skriva att köttet kostar 259 kr/kg utan att skriva 259. Fick nått svar om att vi var en dålig butik och att han minsann aldrig skulle handla där igen.
Som sagt, kundservice får många intressanta samtal.
Satt i kundtjänsten på ett stort kabelbolag när följande samtal kom in:
-Min tvättmaskin fungerar inte.
-Ehh
-Nej ni måste fixa
-Ja men vi är ditt företag för tv och bredband vi kan inte...
-Men fixa bara
-Du måste ringa till din hyresvärd och...
-Bra, och det måste fixas nu Hej.
En annan gång satt jag och letade i tiominuter efter en kunds personnummer och kundnr liknade inte det vi hade så jag frågade honom rakt ut om han verkligen var kund hos oss.
-Hos er? det vet jag inte, det stod ett telefonnummer under bredband här i katalogen.
-Ja ok.......men har du ingen faktura någonstans du kan kolla på då?
-*letar*....jo här.......tele2 bredband står det så de måste ju va rätt.
-Ja fast vi är ju inte tele2. Du måste ringa till dom för a.....
-DU MÅSTE VÄL KUNNA HJÄLPA MIG!!
-Nej, vi är två olika företag så det går tyvärr inte.
-Så du menar att jag måste ringa ett annat nummer för att få hjälp?
-Ja
-Det här ska tidningarna få höra!
-Min tvättmaskin fungerar inte.
-Ehh
-Nej ni måste fixa
-Ja men vi är ditt företag för tv och bredband vi kan inte...
-Men fixa bara
-Du måste ringa till din hyresvärd och...
-Bra, och det måste fixas nu Hej.
En annan gång satt jag och letade i tiominuter efter en kunds personnummer och kundnr liknade inte det vi hade så jag frågade honom rakt ut om han verkligen var kund hos oss.
-Hos er? det vet jag inte, det stod ett telefonnummer under bredband här i katalogen.
-Ja ok.......men har du ingen faktura någonstans du kan kolla på då?
-*letar*....jo här.......tele2 bredband står det så de måste ju va rätt.
-Ja fast vi är ju inte tele2. Du måste ringa till dom för a.....
-DU MÅSTE VÄL KUNNA HJÄLPA MIG!!
-Nej, vi är två olika företag så det går tyvärr inte.
-Så du menar att jag måste ringa ett annat nummer för att få hjälp?
-Ja
-Det här ska tidningarna få höra!
Upplevelse från en bygghandel
In kommer en man som vill köpa en 12 meters flaggstång och jag hjälper honom med att skriva ut en order. Jag frågar om vilken adress som stången ska köras ut till - varpå han svarar att han ska köra hem flaggstången själv.
Jag undrar lite diskret om han har en lastbil som den ska köras hem på - men nej han skulle minsann fixa det själv. Jag skriver skeptiskt ut hans order och han försvinner ut på lagret.
10 minuter senare ringer en av killarna på lagret in till mig och säger att jag bara måste komma ut och se det här. Väl ute på lagret så ser vi flaggstången liggandes under en golf och mannen i fråga håller på att knyta fast stången UNDER bilen. Jag går ut och talar om för honom att det är både olagligt och jävligt dumt att försöka köra hem en flaggstång på detta vis - men för döva öron - han ska ju bara någon mil...
Han kör ut från lagret och vid det här laget står samtlig personal i fönstren och vill se spektaklet. Vid utfarten möter han en lastbil som ska in på parkeringen och han får väja - vilket leder till att hans bil (som numera har vändradie som en 24-meters lastbil) fastnar i en reklamskylt. Totalt trafikkaos uppstår och han knyter i panik loss stången för att kunna komma loss med bilen.
Nu ska ni inte tro att han ger sig för det - nejdå efter att trafiken flyter på som vanligt kör han ut på gatan och börjar om hela processen igen. Folk som kör förbi gör STORA ögon och tutar med mera... Efter nån kvart åker han sakta iväg mot den rondell som leder ut till stora vägen. I rondellen är det ganska livlig trafik och han tvekar en lång stund innan han kör ut - när han väl kör ut kommer en bil bakifrån i alldeles för hög fart och han hinner inte se flaggstången som skyms av rondellen. Han kraschar givetvis in i stången i ca 40 knyck - varpå stången böjer sig som en björk i storm.
Främre delen piskar till sidan på bilen framför så den blir helt knöglig över hela sidan och flaggstången blir till spillror. På nytt trafikkaos med mera...
Summa för kalaset:
Trasig flaggstång 4390:-
Trasig egen bil...
Två andra trasiga bilar total självrisk cirka 5000:-
Böter på 2500:-
Total kostnad för att inte ha någon flaggstång alls: 11890:-
Kostnad för att få flaggstången utkörd av bygghandeln: 500:-
Total besparing på detta: 7500:-
Tystnaden som uppstår när en kund är "säker på sin sak"
Kunden: Vattenmelonen ska ju kosta 19kr. Jag fick betala 27kr.
Anställd: Vattenmelonen kostar 19kr/kg.
Kunden: Men jag betalade för mycket!
Anställd: Din melon väger mer än ett kilo så då kommer den kosta mer, för att priset är PER kilo
Kunden: Ifall det står 19kr så ska den kosta det! Det vet jag minsann, jag ska inte lida av att NI skrivit fel pris..
Anställd: Vattenmelonen kostar 19kr/kg.
Kunden: Men jag betalade för mycket!
Anställd: Din melon väger mer än ett kilo så då kommer den kosta mer, för att priset är PER kilo
Kunden: Ifall det står 19kr så ska den kosta det! Det vet jag minsann, jag ska inte lida av att NI skrivit fel pris..
Det är inte alltid så lätt att hjälpa en kund.
En ung kille som ringer till hem-pc supporten, dvs den support som man som kund har när man hyr/lånar en dator till sitt hem.
Problemet är att moderkortet var kasst och som en del kanske vet, så skickar inte hem-pc leverantörerna ut delar utan man plockar in datorn och sen åtgärdar man felet. Detta hade säkert inte varit något problem ifall det inte hade varit så att ifall datorerna var ändrade utifrån sin orignal konfigurering. Då återställer reperationsfirman datorn till orginal på kundens bekostnad.
Jag informerade om detta och killen blir helt tyst och vägrar sen att skicka in den. Jag tänker att han är orolig för sin hårddisk så jag förklarar att vi inte kollar på vad som finns på hårddisken samt att vi inte anmäler folk som har mp3 och film på den.
Killen är helt emot att skicka in datorn så jag försöker få honom att förstå att det är det enda sättet hans morderkort kommer att bli fixat.
Han säger då att problemet är att han bytt ut "vissa" delar på datorn och han inte har orginaldelarna kvar då han sålt dom på blocket..
Jag frågar lite roat vilka delar det rör sig om och ifall hans far (som stod för kontraktet) visste detta.. Killen börjar räkna upp.... Minnen, hårddisk, grafikkortet och ljudkortet..
Jag fnissar väl till lite och frågar... "så du har chassit och moderkortet?" varpå killen börjar grina och snyftar ut att han sålt chassit också.
Det hela slutade med att pappan fick köpa loss hela paketet plus att hem-pc firman vägrade att ge honom ett nytt kontrakt.
Problemet är att moderkortet var kasst och som en del kanske vet, så skickar inte hem-pc leverantörerna ut delar utan man plockar in datorn och sen åtgärdar man felet. Detta hade säkert inte varit något problem ifall det inte hade varit så att ifall datorerna var ändrade utifrån sin orignal konfigurering. Då återställer reperationsfirman datorn till orginal på kundens bekostnad.
Jag informerade om detta och killen blir helt tyst och vägrar sen att skicka in den. Jag tänker att han är orolig för sin hårddisk så jag förklarar att vi inte kollar på vad som finns på hårddisken samt att vi inte anmäler folk som har mp3 och film på den.
Killen är helt emot att skicka in datorn så jag försöker få honom att förstå att det är det enda sättet hans morderkort kommer att bli fixat.
Han säger då att problemet är att han bytt ut "vissa" delar på datorn och han inte har orginaldelarna kvar då han sålt dom på blocket..
Jag frågar lite roat vilka delar det rör sig om och ifall hans far (som stod för kontraktet) visste detta.. Killen börjar räkna upp.... Minnen, hårddisk, grafikkortet och ljudkortet..
Jag fnissar väl till lite och frågar... "så du har chassit och moderkortet?" varpå killen börjar grina och snyftar ut att han sålt chassit också.
Det hela slutade med att pappan fick köpa loss hela paketet plus att hem-pc firman vägrade att ge honom ett nytt kontrakt.
Att sommarjobba som brevbärare
Jag sommarjobbade som brevbärare i somras och fick dela en kollegas tur eftersom denna var sjuk. En av dörrarna i trappuppgången stod öppen så jag lade posten på hallmattan och var påväg ner för trapporna när en ilsken dam ropade på mig från lägenheten.
- Varför lägger du posten på mattan, den ska läggas i brevinkastet!
- Men dörren är ju öppen så jag la den där istället.
- Jaha, men då får du stänga dörren och lägga posten i brevinkastet sedan! Dessutom är reklamen skrynklig!
- Varför lägger du posten på mattan, den ska läggas i brevinkastet!
- Men dörren är ju öppen så jag la den där istället.
- Jaha, men då får du stänga dörren och lägga posten i brevinkastet sedan! Dessutom är reklamen skrynklig!
Att arbeta med teknik och kunder, kan inte vara det lättaste.
Här kommer några godbitar från en mobiloperatörs vardag, efter detta kanske du får lite förståelse för varför det ibland är sådana jävla köer?!
Jag: Välkommen, du talar med XXX.
Kund: Men vadå, ni kan ju inte skicka mig till inkasso bara sådär, det är ju helt sjukt.
Jag: Jo, det kan vi. Iom att dina tre senaste fakturor är obetalda så blir det så. Vi måste få in våra pengar som du har förbrukat och du är bunden vid ett avtal med betalansvar.
Kund: Men nu är det ju ännu dyrare med alla deras avgifter!!? [skriker]
Jag: Välkommen, du tal...
Kund: Min sooooon har inget jobb!!! Hur kan ni låta honom bli kund hos er? Han kan inte betala för sig. Så fruktansvärt oansvariga ni är som låter ungdomar köpa era jävla tjänster.
Jag: Tyvärr är det inget jag kan göra åt, jag måste få tala med din son angående det här iom att det är han som är vår kund.
Kund: Det skiter jag i, min sooon kan inte betala och det kan inte jag heller!!!
Jag: Okej, men nu är det faktiskt så att han har utnyttjat tjänster som vi nu vill ha betalt för.
Kund: Min soooon har inga pengar *hehe* Fattar du trögt lilla vän, han kommer aldrig att betala något till er.
[tittar snabbt på kundprofil]
Jag: Okej, det var tråkigt att höra. Men han är bunden till ett avtal som han är betalningskyldig för. Och din son är lika gammal som mig så vi är knappast ungdomar längre när vi båda fyller 30 nästa ett år. Be honom att ringa oss så ska vi hjälpa honom att få ordning på det här.
Kund: Du är ju dum i huvudet!!
[Klick]
Kund: Ojojoj, nu har man fått vänta. Att ni aaalltid ska ha så långa kötider [+ en tre minuters utläggning]
Kön var ca 7 minuter för tillfället.
Jag: Jättetråkigt att höra att du har fått vänta, vad ka..[avbruten för ytterligare utläggning]
Efter sex minuters samtal... om... ingenting... förutom... kön...
Jag: Absolut, jag förstår dig. Vad kan jag hjälpa dig med nu när vi äääntligen har varandra på tråden?
Kund: Nää, jag ville bara kolla om min senaste faktura är betald.
Jag: Det är den.
Kund: Min CPtelefon fungar inte som jag fått av erat SKITFÖRETAG. Jag vill ha en ny, och det är NU!
Jag: Okej, tråkigt att höra. Vad är det för fel på telefonen?
Kund: Ja, jag fick den idag, men den har hängt sig, och jag vägrar ha en telefon som hänger sig!
Jag: Okej, vad ser du i displayen? Slår den igång alls?
Kund: Ja, den har stannat på en sida. Det står stoppa i SIMkort.
Jag: Har du gjort det?
Kund: Nej?!!
Jag: Prova sätt i SIMkortet så ska du se att det fungerar.
Kund: Säljaren lovade mig att jag inte skulle behöva ta ett nytt SIMkort, och jag har inte råd att köpa ett nytt ifrån er! (Jätte förbannad och höjer rösten)
Jag: Men använd ditt gamla SIMkort ifrån oss, (Ser att kund gjort förlängning på befintligt abonnemang)
Kund: Va?! Ska JAG behöva göra något för att fixa ER telefon?
Jag. Ja, men du måste ju själv sätta in SIMkortet, annars fungerar ju inte telefonen.
Kund: Äh förhelvete, jävla idiot brud (Slänger på luren)
Jag: (!?!?!?!)
Jag: Välkommen, du talar med XXX.
Kund: Men vadå, ni kan ju inte skicka mig till inkasso bara sådär, det är ju helt sjukt.
Jag: Jo, det kan vi. Iom att dina tre senaste fakturor är obetalda så blir det så. Vi måste få in våra pengar som du har förbrukat och du är bunden vid ett avtal med betalansvar.
Kund: Men nu är det ju ännu dyrare med alla deras avgifter!!? [skriker]
Jag: Välkommen, du tal...
Kund: Min sooooon har inget jobb!!! Hur kan ni låta honom bli kund hos er? Han kan inte betala för sig. Så fruktansvärt oansvariga ni är som låter ungdomar köpa era jävla tjänster.
Jag: Tyvärr är det inget jag kan göra åt, jag måste få tala med din son angående det här iom att det är han som är vår kund.
Kund: Det skiter jag i, min sooon kan inte betala och det kan inte jag heller!!!
Jag: Okej, men nu är det faktiskt så att han har utnyttjat tjänster som vi nu vill ha betalt för.
Kund: Min soooon har inga pengar *hehe* Fattar du trögt lilla vän, han kommer aldrig att betala något till er.
[tittar snabbt på kundprofil]
Jag: Okej, det var tråkigt att höra. Men han är bunden till ett avtal som han är betalningskyldig för. Och din son är lika gammal som mig så vi är knappast ungdomar längre när vi båda fyller 30 nästa ett år. Be honom att ringa oss så ska vi hjälpa honom att få ordning på det här.
Kund: Du är ju dum i huvudet!!
[Klick]
Kund: Ojojoj, nu har man fått vänta. Att ni aaalltid ska ha så långa kötider [+ en tre minuters utläggning]
Kön var ca 7 minuter för tillfället.
Jag: Jättetråkigt att höra att du har fått vänta, vad ka..[avbruten för ytterligare utläggning]
Efter sex minuters samtal... om... ingenting... förutom... kön...
Jag: Absolut, jag förstår dig. Vad kan jag hjälpa dig med nu när vi äääntligen har varandra på tråden?
Kund: Nää, jag ville bara kolla om min senaste faktura är betald.
Jag: Det är den.
Kund: Min CPtelefon fungar inte som jag fått av erat SKITFÖRETAG. Jag vill ha en ny, och det är NU!
Jag: Okej, tråkigt att höra. Vad är det för fel på telefonen?
Kund: Ja, jag fick den idag, men den har hängt sig, och jag vägrar ha en telefon som hänger sig!
Jag: Okej, vad ser du i displayen? Slår den igång alls?
Kund: Ja, den har stannat på en sida. Det står stoppa i SIMkort.
Jag: Har du gjort det?
Kund: Nej?!!
Jag: Prova sätt i SIMkortet så ska du se att det fungerar.
Kund: Säljaren lovade mig att jag inte skulle behöva ta ett nytt SIMkort, och jag har inte råd att köpa ett nytt ifrån er! (Jätte förbannad och höjer rösten)
Jag: Men använd ditt gamla SIMkort ifrån oss, (Ser att kund gjort förlängning på befintligt abonnemang)
Kund: Va?! Ska JAG behöva göra något för att fixa ER telefon?
Jag. Ja, men du måste ju själv sätta in SIMkortet, annars fungerar ju inte telefonen.
Kund: Äh förhelvete, jävla idiot brud (Slänger på luren)
Jag: (!?!?!?!)
Kass hjärnverksamhet av en butiksanställd.
All personal är inte alltid helt otimal heller..
I en affär, samtidigt som de har drive/kampanj på toalettpapper, står jag och letar i datorn efter en produkt åt en kund.
Då ropar en man med en ca 5 årig unge: Var har ni toa? Jag svarar snabbt att det finns ute på självplocklagret. Det går ett par minuter o sen står han där igen och tittar vildsint på mig och säger att han hittar inte toan och det är bråttom...
Fortfarande så klickar det inte, så jag säger åt kunden att han måste hitta toa för det är mitt på själplockslagret.... Mannen stirrar på den anställda några sekunder och sliter åt sig ungen och springer ut på lagret ännu en gång..
Efter några minuter igen kommer han tillbaka in i butiken och ser helt skogsttokig ut, En annan anställd går förbi honom och mannen sliter tag i honom och nästan skriker: Var är toalettfan? - Toaletten? svarar den andra anställda, den är snett bakom XXX o pekar på mig.....
Jag trodde hela tiden att kunden syftade på toalettpapperet. Mannen bara stirrar på den och biter ihop på ett väldigt otäckt sätt men som tur var håller ungen på att explodera så han sliter åt sig ungen o springer in på skithuset.
Jag får otroligt dåligt samvete så när dom kommer ut från toan så tar jag den största jävla Marabou kakan jag kunde hitta i butiken och går fram till mannen och ber om ursäkt samtidigt som jag ger ungen chokladen.
Precis när jag ska ge den till ungen sliter mannen åt sig den och väser:
Han är laktosintolerant så han kan inte äta choklad.....
Fail!
Vad man kan få stå ut med i närbutiken
En ung tjej kom in o ville köpa cigaretter. Den anställde bad om legitimation och det visade sig att hon var 16 år, så den anställde vägrade o sälja till henne. Efter 10 min kommer hennes 50 åriga morsa (!) skrikande in till affären och vill veta varför personalen inte ber henne om leg när hon handlar cigaretter men hennes dötter ska visa leg! Kvinnan kallade den anställde rasist och gick därifrån! ....
Onödig och irrelevant information: Men den anställde var persisk.
Onödig och irrelevant information: Men den anställde var persisk.
Scenario i fiskdisken
En anställd i en fiskaffär och följande utspelar sig.
Kund: Hej! Jag vill ha kummelfilé.
Anställd: Okej. Hur mycket vill du ha ungefär?
Kund: 500g.
Den anställde pekar på kummeln och visar att vi har både stora filébitar och små sådana. De stora väger typ 350-400g och de små 50-100g. Han lägger upp en stor filé, och börjar greppa efter de små så att kunden ska få sina 500g.
Kund: Nej! De där små bitarna vill jag inte ha!
Anställd: Men det är liksom inte slaffsbitar, utan helt enkelt små kummlar som är filéade. Det är hela filéer. Den stora biten vägde bara 400g.
Kund: Men det vill jag inte ha!!! Jag vill ha två normalstora hela bitar! (upprörd)
Den anställde langar då upp en stor filébit till, vilket visade sig totalt väga 750g.
Anställd: 750g, blir det bra?
Kund: Jag bad faktiskt om 500g!
VAD I HELVETE. DUMFAN. Den anställde surar till. Märks förmodligen på rösten.
Anställd: Men... Om en bit väger mindre än 500g, två bitar mer, och du inte vill ha något därimellan, då kan du inte få 500g.
Då gick kunden. Detta uttspelar sig mitt under värsta rusningen i butiken, så kunden har väntat ca 20-25 minuter på att få hjälp, för att sedan bara gå.
Kund: Hej! Jag vill ha kummelfilé.
Anställd: Okej. Hur mycket vill du ha ungefär?
Kund: 500g.
Den anställde pekar på kummeln och visar att vi har både stora filébitar och små sådana. De stora väger typ 350-400g och de små 50-100g. Han lägger upp en stor filé, och börjar greppa efter de små så att kunden ska få sina 500g.
Kund: Nej! De där små bitarna vill jag inte ha!
Anställd: Men det är liksom inte slaffsbitar, utan helt enkelt små kummlar som är filéade. Det är hela filéer. Den stora biten vägde bara 400g.
Kund: Men det vill jag inte ha!!! Jag vill ha två normalstora hela bitar! (upprörd)
Den anställde langar då upp en stor filébit till, vilket visade sig totalt väga 750g.
Anställd: 750g, blir det bra?
Kund: Jag bad faktiskt om 500g!
VAD I HELVETE. DUMFAN. Den anställde surar till. Märks förmodligen på rösten.
Anställd: Men... Om en bit väger mindre än 500g, två bitar mer, och du inte vill ha något därimellan, då kan du inte få 500g.
Då gick kunden. Detta uttspelar sig mitt under värsta rusningen i butiken, så kunden har väntat ca 20-25 minuter på att få hjälp, för att sedan bara gå.
Artikel från handelsnytt
Kunden har inte alltid rätt: Smått och gott från artikel i handelsnytt. Hela artikeln finns här: http://www.handelsnytt.se/kunden-har-inte-alltid-ratt
" Låt oss börja med att konstatera att de här kvinnorna tycker om sina kunder. De flesta besökare är trevliga. Eller i alla fall inte otrevliga. Men ibland kan de ju bara bli för mycket.
– Det anses okej att skälla på oss. Vissa utnyttjar uttrycket ”kunden har alltid rätt”, säger XXX som jobbar på Åhléns.De har jobbat i butik flera år och tycker att flest irritationsmoment finns i kassan. Misstänksamma kunder som stirrande övervakar arbetet och displayen så att rätt pris går in. Virriga kunder som har hela kötiden på sig att leta fram plånboken, men som ändå rotar i väskan när de kommer fram.
Ogenomtänkta kunder som lägger chipspåsen först och mjölken sist (Jag måste fylla i här, SKYLL ER SJÄLVA DÅ OM CHIPSEN BLIR BLIR TILL SMULOR)! Tankspridda kunder som frågar ”jobbar du här?” när den anställde är uppe på en stege och skyltar om. Nonchalanta kunder som är mer upptagna med att prata i mobil än att säga hej.
– Vad jag hatar det, det är skitotrevligt. Sen blir jag irriterad på de som börjar kolla kvittot innan de börjar packa. Och på de som frågar om man kan få presenten inslagen en kvart efter stängning på julafton. Man är ändå människa, säger XXX, suckar och himlar med ögonen.
Om det är i kassan de irriterar sig som mest på bristande butiksvett och etikett är det också här kunderna är som argast. Här kan deras humör brista efter att de gått igenom hela butiken och byggt upp sin ilska när de sett något höjt pris eller att annonsvaran är slut. De hittar ingen anställd på golvet, så kassapersonalen får ta mycket skit. Även för sådant de inte rår över.
Vid de slumpmässiga kontrollerna av de som självscannat kan det också hetta till. När storhandlande kunder med skrikande barn måste visa upp allt de packat ner får personalen höra att de är både obegåvade och rasister.
– Jag kallar alltid in chefen då, det är inget jag ska behöva ta. En gång bad en kund om ursäkt, men det är bara en som gjort det.
– Vi borde ha en boxningskudde i fikarummet, säger XXX.
Oftast håller de god min mot kunden, trots att det bubblar inom dem. Att överkompensera i trevlighet är ett sätt att hanterar otrevliga människor på.
Kunder finns över hela spektret – pensionärer som kommer när butiken öppnar för att få gratis kaffe, de bilburna storhandlarna efter klockan fem och de som vill fördröja åldrandet med finaste krämen. Komiska. Tragiska. Jobbiga. Trots att de är en källa till irritation och ledsnad är det kunderna som gör det roligt att gå till jobbet, tycker de. Men nej. Kunden har inte alltid rätt. Nästan aldrig till och med.
Bilen är grön!
"Kund - Ja behöver bromsbelägg till min bil.
Butiksbiträde - Okej, vad är det för bil?
Kund - Den är grön."
En helt vanlig (?) dag på felanmälan
Man förstår inte hur plågsamt normal man är förrän man hamnar i en situation, typ felanmälan på ett hyresbolag, där man får direkt kontakt med människor som ENBART har socialkontakt med andra människor genom typ sin hyresvärd och försäkringskassan. Höjdpunkten, det viktigaste som sker under deras dag är när de ringer till mig och frågar eller klagar på saker.
Ett samtal med en äldre kvinna:
"Anställd: Välkommen till felanmälan du pratar med XXX.
Hyresgäst: Hej det sitter en kråka på mitt tak (Hon bor i ett höghus).
Anställd: Okej... (blir lite ställd, var dessutom tidigt på morgonen.)
Hyresgäst: Vadå okej??? Ta bort den!"
Sedan spårade samtalet ur då jag lugnt försökte förklara att jag inte har någon kontroll över kråkan, även om jag skulle skicka någon att jaga bort den skulle det ta flera timmar, antagligen någon dag eller två innan någon hade tid att ta sig an ärendet och att det då fanns en uppenbar risk att kråkan självmant hade flyttat på sig. Detta uttalande från min sida sätter igång ett utbrott från henne varvid jag ger upp och lovar att jaga bort kråkan. Jag säger åt henne att titta ut om två timmar då ska någon ha jagat bort den och sedan räknade jag bara med att kråkor är aktiva djur som rör sig.
Lite senare ringer nästa hyresgäst:
"Hyresgäst: Om man har förstört en fönsterruta i sin lägenhet...måste man betala då?
Anställd: Alla skador utöver normalt slitage får man ersätta själv, så har du råkat ha sönder en ruta får du betala.
Hyresgäst: Jahaa...ajdå, men.. om någon annan har förstört rutan utifrån, måste jag betala då?
Anställd: Självklart inte...
Hyresgäst: Då har någon annan utifrån haft sönder min ruta!"
Ett samtal med en äldre kvinna:
"Anställd: Välkommen till felanmälan du pratar med XXX.
Hyresgäst: Hej det sitter en kråka på mitt tak (Hon bor i ett höghus).
Anställd: Okej... (blir lite ställd, var dessutom tidigt på morgonen.)
Hyresgäst: Vadå okej??? Ta bort den!"
Sedan spårade samtalet ur då jag lugnt försökte förklara att jag inte har någon kontroll över kråkan, även om jag skulle skicka någon att jaga bort den skulle det ta flera timmar, antagligen någon dag eller två innan någon hade tid att ta sig an ärendet och att det då fanns en uppenbar risk att kråkan självmant hade flyttat på sig. Detta uttalande från min sida sätter igång ett utbrott från henne varvid jag ger upp och lovar att jaga bort kråkan. Jag säger åt henne att titta ut om två timmar då ska någon ha jagat bort den och sedan räknade jag bara med att kråkor är aktiva djur som rör sig.
Lite senare ringer nästa hyresgäst:
"Hyresgäst: Om man har förstört en fönsterruta i sin lägenhet...måste man betala då?
Anställd: Alla skador utöver normalt slitage får man ersätta själv, så har du råkat ha sönder en ruta får du betala.
Hyresgäst: Jahaa...ajdå, men.. om någon annan har förstört rutan utifrån, måste jag betala då?
Anställd: Självklart inte...
Hyresgäst: Då har någon annan utifrån haft sönder min ruta!"